Review
Dec 31, 2017, 3:49am

Punca & Kesan Period Tidak Teratur Dan Bagaimana Cara Mengatasinya


 

Kitaran haid yang teratur & lancar adalah penanda kepada tahap kesuburan yang baik bagi seorang wanita. Bagi seorang wanita yang telah berkahwin, kitaran haid yang teratur menjadi petunjuk utama untuk merancang untuk hamil mahupun menentukan sama ada kehamilan telah terjadi ataupun belum. Ia diukur melalui kedatangan haid yang lewat pada bulan-bulan di mana mereka merancang untuk mendapatkan zuriat.

punca period tak teratur

Walau bagaimanapun, tidak semua wanita bernasib baik mempunyai kitaran haid yang teratur. Sesetengah wanita mungkin tidak datang haid setiap bulan, ataupun didatangi haid yang terlalu panjang pada sesetengah bulan. Ini tentunya menimbulkan kerisauan khususnya mereka yang sedang merancang untuk hamil mahupun yang ingin mendirikan rumah tangga. Kitaran haid yang tidak teratur juga boleh membuatkan anda terkena pelbagai simptom – simptom Pre – Menstrual Sindrome seperti senggugut dan juga kekejangan otot.

wanita-sakit-perut semasa period

1. Kegemukan

Berat badan berlebihan ataupun obesiti boleh menyebabkan ketidakseimbangan hormon estrogen di dalam badan wanita. Ia seterusnya menyebabkan gangguan kepada kitaran haid.

kegemukan punca period tak teratur

2. Kehamilan

Haid tidak akan datang sekiranya anda positif hamil! Ini kerana ovum yang dikeluarkan pada kitaran haid sebelumnya telah disenyawakan.

punca dan kesan haid tidak teratur kepada bakal ibu

3. Berlebihan Hormon Prolaktin

Hormon prolaktin yang berlebihan menghalang pengeluaran telur dan seterusnya menyebabkan haid lewat untuk berbulan-bulan lamanya.

punca dan kesan haid tidak teratur kerana masalah hormon

4. Terlalu Kurus

Tidak cukup lemak di dalam badan juga boleh mengganggu kitaran haid anda. Oleh itu, anda haruslah mempunyai berat badan yang sihat & seimbang.

terlalu kurus menjadi punca dan kesan haid tidak teratur

5. Masalah Kesihatan

Sakit secara tiba-tiba seperti demam, selsema ataupun penyakit yang memerlukan rawatan intensif mampu memberikan tekanan fizikal kepada tubuh dan sekaligus mengganggu kitaran haid.

masalah kesihatan mengakibatkan punca dan kesan haid tidak teratur

6. Menopaus

Ia berlaku kepada wanita yg berusia lewat 40-an. Pada kebanyakan kes, haid akan semakin sedikit dan jarang-jarang berlaku.

wanita menopaus menghadapi masalah haid tidak teratur

 

7. Pencegah Hamil

Pil atau ubat-ubatan hormon pencegah hamil seperti depo-provera atau implanon boleh menyebabkan gangguan haid. Terdapat sesetengah wanita yang tidak didatangi haid sepanjang menggunakan implanon.

pencegah kehamilan

8. Tekanan / Stress

Stress atau tekanan dalam bentuk fizikal & mental dari tempat kerja atau kehidupan seharian contohnya mampu mempengaruhi hormon dan seterusnya kitaran haid. Oleh itu, elakkan diri anda daripada berada di dalam keadaan tertekan sepanjang masa. Anda boleh mengurangkan stress dengan memanjakan diri di spa atau merancang percutian bersama keluarga.

tekanan dan stress juga punca dan kesan period tidak teratur

9. Penyusuan Badan

Sekiranya anda menyusukan bayi secara eksklusif, hormon di dalam badan anda lebih menyediakan badan anda untuk menghasilkan susu untuk si bayi. Terdapat sesetengah ibu menyusu yang langsung tidak didatangi haid sehingga 1 atau 2 tahun lamanya!

penyusuan badan mempengaruhi kitaran period wanita

10. Tersilap Pengiraan

40% wanita didapati gagal mengingati tarikh hari pertama LMP mereka. Jumlah hari dalam kitaran mereka juga mungkin tidak tepat antara 28-35 hari. Ini boleh memanjangkan lagi kitaran untuk sampai ke ‘hari subur’ dan kesilapan menjangka kedatangan haid yang seterusnya.

pengiraan waktu subur untuk wanita yang salah punca gagal ketahui kitaran haid yang betul

11. Masalah Tyroid

Hormon yang dirembeskan oleh thyroid boleh menyebabkan gangguan kepada hormon badan sekaligus kitaran haid wanita. Thyroid yang berada di bahagian tengkuk kita boleh menyebabkan pelbagai penyakit yang lain.

masalah tyriod adalah punca kepada period tak teratur

12. Ubat-Ubatan

Jamu tradisional, ubat kurus ataupun ubat-ubatan penyakit kronik boleh menyebabkan gangguan kitaran haid wanita. Bahan kimia dan juga kandungan – kandungan yang berada di dalam ubat – ubatan tersebut boleh mengganggu keseimbangan hormon di dalam tubuh badan ktia dan menyebabkan haid tidak teratur.

pengambilan ubat tahan sakit dan jamu juga membawa kepada period tidak stabil

Kesan Period Tidak Teratur

kesan period tak teratur

1) Muka Kusam Sentiasa

Pakai apa produk pun lagi-lagi yang luaran takkan beri kesan apa pada anda. Percayalah, selagi hormon part paling penting dalam tubuh kita ni tak diperbetulkan balik, tak percaya boleh cuba. Jangan salahkan produk itu jika anda pakai lambat atau tak menjadi. Lagi – lagi jika anda nak fokus pada kulit. Kesihatan dalaman adalah perkara yang paling penting. Cari produk – produk yang boleh menstabilkan kembali hormon anda.

muka kusam tanda period tak teratur

2) Cepat Penat @ Letih

Apabila hormon kita kucar kacir dah huru hara macam mana badan kita nak terima segala nutrisi dalam pemakanan yang kita makan hari2? Cuba bagitahu Cik Nor macam mana? Umur muda, anak pun tak lah ramai mana tapi badan gaya dah macam orang tua. Perasan tak?

cepat letih akibat dari period tak stabil

3) Sukar Nak Hamil

Soal hamil berkait rapat dengan hormon. Tanyalah mana-mana pakar pun pasti akan kata perkara sama. Kita boleh fikir secara logiknya sebenarnya. Di sekolah dulu pun kita ada belajar serba sedikit dalam sains kan. Selagi hormon tak stabil percayalah potensi nak hamil agak sukar. Kecuali dengan izin dan kekuasaan Allah. Itu tidak boleh dinafikan. Tapi Allah dah jadikan kita ni sempurna. Tapi bagaimana pula kita ni menjaga dan sayang tubuh kita sendiri?

sukar hamil dijadikan alasan kerana periot tak stabil

Cara Mengatasi Period Tidak Teratur

1. Jaga pemakanan dan amalkan diet seimbang

Elakkan makanan berlemak dan makan secara seimbang supaya badan mendapat cukup nutrien dan boleh berfungsi dengan normal.

cara mengatasi period tak teratur

2. Kawal berat badan dan kekalkan berat badan yang sihat

Elakkan kenaikan ataupun penurunan berat badan mendadak.

kawal pemakanan agar berat badan tidak naik mendadak

3. Amalkan gaya hidup sihat

Bersenam adalah baik untuk kesihatan. Bersenam membantu tubuh berfungsi dengan lebih optimum. Tapi elakkan senaman yang melampau dan berlebihan sebab badan perlukan rehat yang cukup.

amalkan cara hidup sihat

4. Elakkan stress

Hiduplah secara seimbang. Uruskan kerjaya, keluarga, pelajaran dan sebagainya dengan sama rata. Dalam masa sama perlu nikmati hidup supaya diri rasa gembira dan hidup lebih bermakna.

cara hidup sihat dapat membantu period anda lebih teratur

5. Ambil ubat ikut jadual

Sekiranya ada mengambil ubat pencegah kehamilan, pastikan ambil secara konsisten mengikut jadual dan dos yang sepatutnya.

ambil ubat mengikut dos yang ditetapkan

6. Ambil supplement yang berasaskan gamma linolenic acid (GLA)

GLA dapat membantu menstabilkan dan memperbaiki paras hormon dalam badan dan seterusnya menggalakkan haid berjalan lancar.

ambil supliment untuk kesihatan dalaman

Bagaimana MarGna Membantu Mengatasi Period Tidak Teratur?

MarGna boleh mula diamakan seawal usia anak dara yang sudah datang haid supaya boleh mengawal period tidak teratur diperingkat remaja. Wah, tak sangka MarGna boleh diamalkan seawal yang mungkin bukan tunggu ada masalah baru nak amalkan. Bak kata orang dulu-dulu sudah terhantuk baru terngadah. Kini semua masalah itu sudah ada jalan penyelesaiannya. Gunakan MarGna untuk mengatasi masalah wanita terutama period tidak teratur . Ia sesuai untuk semua golongan termasuk yang belum berkahwin.

marGNA membantu menstabilkan kitaran haid

Harga yang di tawarkan untuk sebotol MarGna ialah RM60.00. Harga mampu milik kan? Tapi ada lagi tawaran hebat, jika anda membeli 3 botol anda dapat harga RM150.00 untuk 3 botol tersebut. Oppss.. sebelum terlupa setiap botol MarGna mengandungi 15 sachet setiap botol. Wow…memang teruja kan untuk mendapatkan MarGna ini. Dah lah berkesan harga pula berpatutan. Tersangat la rugi kalau anda tidak mendapatkan MarGna ini segera. Dapatkan segera sebelum terlambat.

harga margna sangat berbaloi

Cara pengambilan MarGna ni memang mudah. Satu sachet diwaktu pagi dan satu sachet waktu malam. Cuma bancuh dengan air masak biasa kemudian goncang sehingga sebati, kemudian minum. Mudahkan? Semudah ABC. Rasanya yang sedap memang menepati citarasa anda untuk menikmati MarGna. Gabungan kunyit, halia, delima, madu, delima, manjakani dan asam jawa menjadikan rasa masam dan Produk Tradisional MarGna Mengatasi Masalah Dalaman Wanita.

Kelebihan Menggunakan MarGna Sebagai Supplemen Harian Anda

kelebihan menggunakan margna

Bahan – bahan yang terdapat di dalam satu sachet MarGna ini boleh membantu anda untuk menyelesaikan pelbagai masalah. Ia meggunakan bahan – bahan semulajadi yang boleh membantu anda untuk meningkatkan kembali tahap kesihatan anda. Anda boleh melihat kelebihan bahan – bahan yang terdapat di dalam supplemen MarGna ini seperti di bawah;

1. Kunyit

kunyit bahan antiradang

  • Agen antiseptik dan antibakteria semula jadi, berguna dalam pembasmian luka luaran dan dalaman.
  • Anti-radang yang bekerja tanpa kesan sampingan
  • Melawaskan haid
  • Melambatkan proses penuaan
  • Membantu merawat keputihan
  • Membantu mengurangi lemak dalam tubuh
  • Anti-oksidan dan anti-inflamasi yang membantu melegakan sakit sendi
  • Mencegah kanser dan mengurangi risiko leukimia

2. Halia

halia menghilangkan angin dan toksin

  • Buang angin dan toksin
  • Menghilangkan bau badan
  • Menaikkan seri wajah
  • Meredakan tekanan
  • Mengekalkan peredaran darah normal
  • Mencegah barah usus
  • Membantu mematikan sel-sel kanser ovari
  • Mengurangi risiko strok

3. Madu

madu baik untuk memperbaiki masalah period tak teratur

  • Meningkatkan stamina dan daya tahan seksual.
  • Meningkatkan fungsi ovari dan kualiti sel telur.
  • Mengurangi gejala yang berhubungan dengan PMS (Pre-Menstrual Syndrome).
  • Mengurangi keputihan yang disebabkan oleh bakteria.

4. Delima

delima baik untuk peredaran darah

  • Membantu merawatan kanser khususnya kanser payudara serta semua jenis ketumbuhan
  • Merupakan penambah tenaga batin ‘viagra’ bagi suami isteri.
  • ‘Perapat’ bagi isteri dan menyuburkan rahim. Bagus untuk pasangan yang ingin mendapatkan anak.
  • Kecantikan dalaman dan luaran (bentuk badan) bagi wanita
  • Membantu memberi tenaga untuk ibu menyusu
  • Membantu membaik pulih sistem hati dan limpa
  • Membantu mencuci buah pinggang dan saluran kencing
  • Membantu menstabilkan hormon wanita yang menopous
  • Membantu Mengurangkan Berat Badan
  • Mengawal Kadar Gula Dalam Darah
  • Mengawal Tekanan Darah

5. Manjakani

manjakani memperbaiki sistem peranakan wanita

  • Mengawal lendir dan dan lelehan faraj
  • Memulihkan otot dalam faraj
  • Mengecutkan tisu-tisu faraj terutamanya selepas bersalin
  • Membantu merawat ulser
  • Membantu mencegah mulut berbau
  • Membantu menegangkan otot-otot payudara
  • Membantu mencegah barah payudara

6. Asam Jawa

asam jawa baik untuk kesihatan dalaman wanita

  • Membantu mencegah senggugut
  • Membantu mengurangi keputihan
  • Menghilangkan bau hanyir ketika haid
  • Melancarkan gumpalan darah haid
  • Mengurangi kadar lemak dalam badan

Testimoni Para Pengguna MarGna

Dah ramai yang berjaya mengatasi masalah mereka dengan mengamalkan MarGna sebagai salah satu supplemen harian mereka. Tak percaya? Apa kata kita baca testimoni yang telah berjaya yang ditinggalkan oleh para pelanggan mereka seperti di bawah;

keluar ketul-ketul selepas menggunakan margna

MarGna dapat membantu untuk mencuci rahim dengan baik

ramai suka margna sebagai suplimen pilihan

Ramai yang menyukai dan menggunakan MarGna sebagai supplemen pilihan mereka

pelanggan hamil selepas menggunakan margna

Period semakin lawas dan Alhamdulillah! Pelanggan ini mengandung setelah mengamalkan MarGna.

dalaman terasa bersih dan lebih ringan

Dalaman terasa bersih dan juga badan rasa semakin ringan

Dapatkan MarGna Sekarang!

Jika anda masih lagi menghadapi masalah kitaran period / haid tidak teratur, inilah masanya untuk anda betulkan semula yang tidak betul itu. Hubungi Puan Zatul untuk dapatkan MarGna sekarang tau!

Jom Dapatkan MarGna SEKARANG!

Klik pada mana-mana pautan di bawah untuk info lanjut:

ProfHariz

No.1 Modern Muslim's Lifestyle Website in Malaysia

Beli Sekarang
Waze / Google Map

B12-08 Flr 12 Galeria Residence Wing B, Jalan Putra Permai 2, Taman Equine, 43300 Seri Kembangan, Selangor

   
Jom Dapatkan MarGna SEKARANG!

Klik pada mana-mana pautan di bawah untuk info lanjut:

Call Whatsapp Layari Website

Jom Dapatkan MarGna SEKARANG!

Klik pada mana-mana pautan di bawah untuk info lanjut: