Review
May 16, 2017, 2:31pm

Hukum Menggunakan Minyak Wangi Tanpa Alkohol


Minyak wangi bukan lagi satu kehendak, tetapi telah menjadi satu keperluan bagi setiap lelaki dan perempuan pada zaman ini. Minyak wangi merupakan antara keperluan penting yang sentiasa ada berdekatan dengan kita. Kalau wanita, minyak wangi mesti ada di dalam beg tangan, dan lelaki biasanya selesa meletakkan minyak wangi di dalam kereta. Tanpa minyak wangi, hidup rasa tidak lengkap. Mulalah rasa keyakinan diri berkurang kerana risau takut-takut badan berbau masam dan kurang menyenangkan. Kita kena sedar, bau badan kita,boleh menyebabkan orang sekeliling tidak selesa.

Hukum Menggunakan Minyak Wangi

Antara bahan utama yang biasa digunakan untuk menghasilkan minyak wangi adalah bunga-bungaan. Contoh wangian bunga yang digemari oleh ramai peminat minyak wangi adalah wangian bunga mawar dan lavender. Secara peribadinya, saya sangat gemarkan haruman bunga lavender yang lembut dan menyegarkan. Ramai orang yang dikenali dengan bau wangian yang dipakainya. Bau wangian juga dikatakan boleh mencerminkan peribadi dan personaliti seseorang.

Kini, ada juga wangian yang dihasilkan melalui kaedah-kaedah tertentu menggunakan bahan kimia. Asalkan berbau harum dan wangi, apa sahaja boleh digunakan untuk menghasilkan minyak wangi. Jadi, kita perlulah berhati-hati dalam memilih minyak wangi yang sesuai. Nanti, tak pasal-pasal, kulit jadi gatal dan kemerah-merahan angkara minyak wangi yang berbahaya dan tidak sesuai.

Hukum Menggunakan Minyak Wangi

Bila mana kita sudah segak dan bergaya, cantik dari atas sampai ke bawah, sudah tentu  akan membuatkan diri bertambah yakin untuk berjalan keluar di khalayak ramai. Lagi-lagi jika dah sembur minyak wangi satu badan, baunya, fuh, semerbak harum, sampai boleh bau wanginya dari luar rumah. Dan yang paling penting, minyak wangi ini dapat menarik perhatian insan tersayang. Bagi suami isteri, minyak wangi membuatkan hubungan bersama suami isteri lebih intim dan mesra. Jadi, tak rugi pun kalau kita berwangi-wangian.

Hukum Menggunakan Minyak Wangi Tanpa Alkohol

Bayangkan kalau tuan punya badan sudah cantik bergaya, tapi bau kepam masam. Orang di sekeliling asyik tutup hidung. Macam mana? Sangat memalukan jadinya.

Hukum Menggunakan Minyak Wangi Beralkohol

Persoalan minyak wangi yang sangat sinonim dengan penggunaan alkohol selalu dikaitkan dengan sah atau tidak sembahyang. Persoalan ini timbul kerana alkohol sangat berkait rapat dengan arak yang dikategorikan sebagai najis dalam Islam. Apabila alkohol juga terkandung dalam kebanyakan minyak wangi, timbullah persoalan sama ada minyak wangi itu bersifat najis atau tidak. Bolehkah minyak wangi yang bercampur alkohol dibawa sembahyang?

Hukum Minyak Wangi

Muzakarah Fatwa Kebangsaan Malaysia telah memutuskan harus/boleh menggunakan minyak wangi beralkohol. Minyak wangi yang mengandungi alkohol boleh/harus dipakai dan boleh dibawa untuk melakukan ibadat solat. Alkohol yang terkandung di dalam minyak wangi adalah berbeza dengan alkohol yang terdapat di dalam arak. 70 % atau lebih dalam arak adalah alkohol jenis “Denatured alcohol” yang telah diproses untuk tujuan memberikan kemabukkan.

Tetapi alkohol yang ada di dalam minyak wangi adalah bukan jenis ethanol yang sama dengan apa yang ada di dalam arak dan ia menggunakan ‘Absolute ethanol’ iaitu satu jenis alkohol dengan hanya sedikit air dan campuran lain (maka kesannya juga berbeza dari kesan arak, malah ia tidak lagi digelar arak).

Secara ringkasnya, penggunaan minyak wangi beralkohol ketika menunaikan solat adalah sah kerana alkohol yang terkandung di dalam wangian bukan dari sumber yang najis.

Tip Untuk Keharuman Minyak Wangi Kekal Lama dan Berpanjangan

Minyak wangi juga mempunyai cara penggunaannya yang betul untuk membolehkannya tahan lama. Tak delah nanti asyik nak kena sembur minyak wangi setiap 5 minit. Harga minyak wangi berjenama bukan sepuluh sen dua. Rugi je kalau cepat habis. Ikut tip di bawah kalau nak minyak wangi yang dipakai tahan sepanjang hari.

Tips Hukum Minyak Wangi

1. Sapukan pelembap seperti Vaseline pada bahagian kulit sebelum menggunakan minyak wangi untuk mengekalkan keharuman minyak wangi.

2. Semburkan minyak wangi pada sikat rambut sebelum menyikat rambut supaya wangian tersebar di saat kita berjalan.

3. Letakkan minyak wangi di tempat sejuk dan kering untuk mengelakkan pembaziran minyak wangi akibat daripada proses penyejatan.

4. Pakai minyak wangi di bahagian badan, bukan pada pakaian. Ia boleh digunakan di belakang telinga, leher, lurah dada, pergelangan tangan dan peha.

Apa-apa pun, ketahanan minyak wangi tetap juga bergantung kepada kualitinya. Peringatan untuk wanita Muslim, gunalah minyak wangi secara sederhana dan niatkan sekadar untuk menghilangkan bau yang tidak menyenangkan. Ini penting kerana wangian minyak wangi yang berlebihan mampu merangsang nafsu lelaki yang bukan mahram.

Minyak Wangi Eau De Parfum by Rozita Che Wan (RCW)

Bagi mereka yang masih tercari-cari perfume yang wangi, murah,tahan lama bau, boleh dibawa dalam solat dan baunya seakan-akan perfume mewah, semua ciri-ciri tersebut ada pada perfume keluaran Rozita Che Wan (RCW). Yang penting, kedua-dua minyak wangi ini bebas daripada alkohol. Tak delah rasa syubhah boleh ke tak boleh dibawa untuk solat.

Perfume wanita daripada Rozita Che Wan terdapat 2 jenis iaitu:

Tips Hukum Minyak Wangi

Perfume Precious Dan Gorgeous By Rcw

1. Precious by RCW

Perfume Che Ta

Precious Perfume By Rozita Che Wan ialah produk perfume yang terhangat dipasaran sekarang. Perfume ini mempunyai wangian yang mampu menggoda dan memukau sesiapa sahaja yang menghidu baunya.  Bau yang dihasilkan juga tahan lebih lama. Sebotol perfume ini mengandungi 20 ml dan mampu bertahan untuk  jangka masa yang agak lama.

2. Gorgeous by RCW Special Edition

Perfume Che Ta Gorgeous

Perfume Gorgeous by RCW Special Edition untuk wanita daripada selebriti Rozita Che Wan antara pilihan wanita pada masa kini. Bauan classy dan soft pastinya digemari oleh para wanita. Haruman yang tahan lama dengan hanya spray sedikit sahaja tahan sepanjang hari, sehingga 8-12 jam.

Keistimewaan Minyak Wangi Eau De Parfum Rozita Che Wan

Perfume Che Ta Precious

1. Tahan Lama

Kedua-dua jenis perfume ini merupakan jenis Eau De Perfume, bermaksud jenis yang tahan lama.  Sapu sedikit sahaja tahan sepanjang hari, mungkin boleh sampai keesokan harinya.
Apabila terkena pakaian, pun pakaian boleh berbau wangi berhari-hari sehingga lah pakaian dibasuh.

2. Halal

Kedua-dua jenis perfume adalah halal dan boleh dibawa dalam solat. Dalam minda kita, kalau sebut saja perfume mesti ada alcohol kan! Minyak atar je yang tak ada alcohol. Tu yang selalu bermain dalam minda kita. Sekarang pakai perfume nak bawa solat dah tak jadi masalah dengan Precious dan Gorgeous Che Ta ni. Sebabnya, minyak wangi ini mempunyai sijil HALAL tau dan boleh digunakan untuk bersolat.

3. Murah tapi berkualiti

Harga kedua-dua perfume Che ini sangat murah dan berpatutan. Walaupun harganya mampu milik, kedua-dua minyak wangi ini berkualiti tinggi setanding dengan minyak wangi berjenama.

Harga Perfume Precious by RCW Dan Gorgeous by RCW Special Edition

Harga Perfume Che Ta

Precious Perfume By Rozita Che Wan

  • Harga: RM29.90.
  • Kandungan 25ml.
  • Memiliki bauan Vanilla dan Rose.
  • Halal diyakini dan boleh di bawa solat.
  • Bauan Vanilla memang sedap, rasa macam nak makan. Ditambah dengan bauan Rose menjadikannya lebih feminim dan menyegarkan.

Perfume Gorgeous By Rozita Che Wan

  • Harga: rm45.
  • Kandungan 35ml.
  • Memiliki bauan Vanilla dan Patchouli.
  • Halal diyakini dan boleh di bawa solat.
  • Bauan Vanilla yang sedap ditambah dengan bauan Patchouli. Patchouli memiliki aura yang membuatkan kita berasa relaks apabila menghidu bauannya.

Testimoni Dari Pengguna Minyak Wangi Rozita Che Wan

Minyak wangi keluaran Rozita Che Wan menerima sambutan paling hangat dan sebanyak 40,000 botol minyak wangi tersebut dijual hanya dalam masa dua hari sahaja. Dibawah adalah sebahagian daripada testimoni dari mereka yang telah menggunakan minyak wangi RCW.

Dapatkan Segera Perfume Rozita Che Wan Hari Ini!

Perfume Che Ta Berkualiti

Dapatkan kedua-dua perfume Precious dan Gorgeous by RCW hari ini juga. Hari-hari anda pasti lebih wangi dan menyegarkan dengan wangian minyak wangi yang berkualiti ini.

PS : Sekarang Che Ta Mencari Agen & Stokis. Bagi anda yang berminat untuk menjana pendapatan dengan Produk By RCW boleh terus whatsapp ke 016-8864903

dapatkan Perfume Gorgeous / Precious SEKARANG!

Klik pada mana-mana pautan di bawah untuk info lanjut:

ProfHariz

No.1 Modern Muslim's Lifestyle Website in Malaysia

Beli Sekarang
Waze / Google Map

no.35, Jalan Teknologi 3/3A Persiaran Surian, Taman Perindustrian Jaya, 47810 Petaling Jaya, Selangor

   
dapatkan Perfume Gorgeous / Precious SEKARANG!

Klik pada mana-mana pautan di bawah untuk info lanjut:

Call Whatsapp Layari Website

dapatkan Perfume Gorgeous / Precious SEKARANG!

Klik pada mana-mana pautan di bawah untuk info lanjut: